Utbud och fångna marknader

Det planeras för ett nytt snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg rapportera dagspressen. Två timmar ska det ta och det måste byggas nya spår för att åstadkomma det hela.

Fint! Det låter som det kommer bli fint! Jag gillar tåg: de är bekväma och numera snabba. Men inte billiga.

Och bättre och fler tåg behöver inte betyda billigare biljetter. Det finns en risk med att öka utbudet av transportkapacitet. I Stockholm byggdes för något år sedan Arlanda Express – ett snabbtåg till flygplatsen som ligger vid Halmsjön i Sigtuna. Det mångdubblade transportkapaciteten från staden till flygplatsen, enkannerligen som SJ också kör sina tåg till samma station och bussarna finns kvar för dem som vill fara billigare.

Men tågbiljettens pris har stigit snabbt från introduktionspriset och bussbiljettens pris fördubblades i strid med de förväntningar som vi resenärer och kunder hade. Eftersom spåranläggningen krävde omfattande investeringar och de nya och bekväma tågen var kostsamma att införskaffa och underhålla blev tågbiljetten ganska dyr. Då räckte det för bussen att hålla ett något lägre pris än tågets – det fanns ingen anledning att kvarstå vid det mycket lägre priset som hade gällt innan. Därmed betalar även bussresenärer en del av spårinvesteringen: ska man från staden till Halmsjön måste man välja bland de transportsätt som finns att tillgå. Vill man resa billigare får man resa någon annanstans.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: