Sökordsmarknadsföring och renommésnyltning

Dagens Media rapporterar gällt om hur varumärkesinnehavare är förgrymmade över att inte sökmotorer, i denna aktuella notis representerade av Google, inte utsträcker varumärkesskyddet till att gälla sökningar. Sökmotorföretag finansieras genom att de säljer reklamplats i anslutning till sökningar: söker man på ”London hotell” dyker det upp ett antal annonser på resultatsidan. (Om sökmotorn är en hederlig sökmotor är de markerade som annonser; en ohederlig sökmotor kan tänkas blanda dem i resultaten).

En del varumärkesinnehavare ser det som en risk att konkurrenter köper annonsplatser i anslutning till deras namn: söker man på ”Saab” riskerar Saab att Volvo köpt annonsplats i anslutning.

Men att registrera ett varumärke ger en rätten att bestämma vad ordet betyder (och ansvaret att bevaka den rätten). Det ger en inte rätt att bestämma hur ordet används! Ordet Saab ägs av ett par företag och börjar jag sälja fula dåliga bilar och klistra på ”Saab” på dem har företagen rätt att använda samhälleliga tvångsmedel för att hindra mig. Men säger jag att Saab är en ful och dålig bil (nä, det tycker jag inte!) kan jag göra det hur som helst. Det verkar väl som en tydlig distinktion?

Nä. Det så att många av oss, och jag mer än de flesta, anser (och har goda vetenskapliga belägg för åsikten) att ords betydelse i stor utsträckning bestäms av hur de används. Säger jag nåt fult om Saab många gånger på många platser så blir Saab till sist ett fult ord.

Sökmotorannonsering hamnar lite mittemellan. Kan vi säga att ords betydelse påverkas eller bestäms av resultaten i sökning?

Kommentera

