Filter

Oscar Swartz slår larm om en angelägen fråga där kommissionen frågar sina medborgare om råd. Läs gärna enkäten – den måste bara svaras på under denna dag, skottdagen 2008.

Den sista frågan berör mig mest, och jag svarade endast på den:

11) Anser du att ett införande av filterinsatser vore ett effektivt sätt att förebygga brott mot upphovsrätten på internet?

Jag arbetar med forskning i informationsåtkomst. Jag studerar hur folk använder informationssystem – hur de söker, hur de bedömer, hur de väljer information, hur de formulerar sina informationsbehov, hur gränssnitt för att tillfredsställa tydligt kända behov och vagt kända önskemål kan konstrueras och formges på ett intuitivt och användarvänligt sätt; jag utvecklar algoritmer för att informationsobjekt (i synnerhet texter) kan analyseras så att de kan tillhandahållas till dem som vill ha dem med större precision och till större glädje för konsumenterna.

Jag kan med största säkerhet förutsäga att varje försök att strypa informationsflöden genom att lägga tekniska hinder i vägen av det slag som implicit föreslås i rapporten kommer misslyckas. Inga tekniska hinder kommer kunna hindra information från att spridas från den som vill dela med sig av den till den som vill ha den. Övervakning av informationsströmmar kommer möjligen kunna spåra informationsspridning (fast inte med full precision och full täckning), men inte hindra den. Övervakning av sådant slag har många otäcka och uppenbara bieffekter och bidrar till uppbyggnaden av en kontrollapparat som motverkar mycket av de viktigaste informationsteknologin bidrar med.

Brott mot upphovsrätten bekämpas bäst med rättsliga medel och med mer utvecklade marknadsmekanismer, inte med gårdagens teknik. I ett informationssamhälle där marginalkostnaden för att framställa nya exemplar av ett befintligt informationsobjekt är noll och där publikationströskeln stadigt sjunker är det lönlöst att försöka bygga tekniska regleringssystem som baserar sig på att enskilda exemplar av ett verk kan räknas och övervakas – och inom en snar framtid kommer sådana försök att te sig löjeväckande i backspegeln: ungefär som försök av tidigare europeiska regimer att räkna och licensbelägga skrivmaskiner och radiomottagare.

Jag kommer även fortsatt att ägna en stor del av min yrkesverksamhet för att hindra informationsflöden att strypas och att främja informationsspridning. Införs kommunikationsfilter, vare sig offentligt eller kommersiellt adminstrerade, kommer mitt arbete bidra till att hjälpa användare att kringgå dem.

Kommentera

