Distribuerade bibliotek (eller Länge leve alla gamla utedass)

Det finns poänger med att ha för mycket intressant att läsa omkring sig. Då tenderar travarna med läsvärt att svämma över och material flyta runt från plats till plats och hamna där någon senast råkade läsa den.

Nyss hittade jag på min lite ålderdomliga bekvämlighetsinrättning – under en New Yorker från tidigt åttital och ett par Seriemagasinet – ett exemplar av den för mig i övrigt inte särskilt välbekanta tidskriften Horisont (Nr 3:1984). Hur den hamnade där har jag ingen aning om. Jag eller någon annan familjemedlem har burit ut den.

Tidskriften Horisont

Tidskriften Horisont

I tidskriften fanns en riktigt läsvärd (om än ganska konservativt hållen) essä om demokrati av den för mig i övrigt inte särskilt välbekanta Olof Hägerstrand i Krylbo. Den gladde mig såtillvida att den talade till dels till den ännu aktuella debatten om FRA-lagen. Jag ska läsa den en gång till. Imorgon kanske, om inte New Yorker vinner över.

Kommentarer inaktiverade.

