Null-content-marketing-lyrik

Det dråsade ner en trycksak med någon av tidningarna idag: en bilaga från Forum Nacka, östra Sicklaöns halvkvädna köptempel, som nu öppnar med en dubbel så stor säljyta för förortsborna att drömma sig vackra på – under affärstid.

Det är en nämligen riktigt viktig sak som är riktigt otäck med köpcentrum av det klassiskt mossiga snittet – som även nya Forum Nacka företräder: de är låtsasoffentliga rum. De lånar lite av gatans och torgets formspråk – men klockan 19 eller klockan 20 eller klockan 21 stänger de, drar ner jalusien och stänger av rulltrappan. Då finns inget av gatans folkliv kvar. Och inte ens på dagen är alla medborgare önskvärda. Det är en falsk gata!

Nu ska Forum Nacka enligt egen utsago ändra på konceptet. ”Nya Forum Nacka”, skryter trycksaken, ”utformas efter ett speciellt Welcome Attitude-program. Det sätter fokus på miljön och upplevelsen i sig. Shopping utöver det vanliga. I princip innebär Welcome Attitude att Forum Nacka tänker på kunden från det att de sätter sig i bilen och kör mot köpcentrumet” (Hur då ”i princip”? Och hur tänker de på mig redan när jag sätter mig i bilen? Och de som kommer med buss sen då?)

Trycksaken fortsätter ringla över texten med slingor av samma förstoppade marketinglyrik: ” … fem sinnen … personligt … genomtänkta … varför inte lite champagne … ” och avslutar med en riktig dubbelmackefanfar av ”Därför har vi satsat stenhårt på mjuka värden” och ”Och det hela kallas för loungeshopping”.

Inte ens en pryopraktikant kan väl vara stolt över den här texten? Snälla?

Taggar på bloggar.se:, , , , ,

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: