mord som i tevespel … och städiver

Det är lätt att bli beklämd för de bilder som den enskilt mest intressanta mediekällan wikileaks tillhandahållit idag. USAs krigsmakt befolkas nu givetvis mest inte av eftertänksamma humanister, så den otäcka råa och blodtörstiga tonen i filmen borde inte förvåna. Det gör den ändå.

Men en liten otäck tanke gnager i mig andra gången jag ser filmen. Det är replikerna när helikopterbesättningen så gärna vill ha en anledning att i kallt blod ta ihjäl en person till. De tror att han möjligen har ett vapen och hoppas se honom gripa efter det. ”Så, ta vapnet då”, säger de, i någon slags förhoppning att få avsluta spelet, att få levla, att få färdigstädat på den här arenan. När sen en bil med hjälp anländer för att frakta iväg sårade blir skyttarna ivriga – de vill verkligen få tillåtelse skjuta sönder bilen också. De får det och de gör det.

Det handlar om att göra klart jobbet. När väl motståndaren är avhumaniserad (och där hjälper säkert att den kulturella spis skyttarna vuxit upp på är underhållningsvåld och shoot-em-up-spel) är inte deras liv mycket värt. Det är känt från varje krig. Det är därför krig är otäcka. Men det som är otäckt i den här filmen är den vardagliga städivern. Den är allmänmänsklig, och den här filmen visar hur den kan rikta sig mot människor.

Handläggare kan fira med tårtkalas eller sjampanj när ännu en inkräktare avvisats ur landet, skyttar gläds åt att få skjuta ihjäl en sårad fiende. Jag känner igen glädjen. Det är samma glädje som jag känner när jag lyckats putsa bort den sista fläcken på diskbänken. Just nu är jag glad att jag är en slarvig och infrekvent städare.

Kommentera

