Betyg – tre viktiga funktioner. Nej! Fyra!

Så har då i valrörelsen docentpartiet rustat upp en av sina profilfrågor: skolan och enkannerligen betyg i skolan, vilket också med gillande rapporteras i dagspressen både på nyhetsplats och på ledarsidor.Som jag tidigare skrivit här har betygen tre viktiga funktioner. Just nu skådar vi den fjärde, ur skolans synvinkel mindre viktiga funktionen: feel-good-för-docentpartiet-funktionen.

Skolan bör ha betyg för att

  1. … underlätta för andra utbildningsinstitutioner (och andra samhällsfunktioner i förekommande fall) kunna göra urval bland sökande till platser och positioner. Men det vill dessa institutioner gärna göra själv. De vet bättre vad som är viktigt. Studier visar att intervjuantagna läkarstudenter presterar bättre än sina kurskamrater med högre skolbetyg. Det är bättre om institutionerna själv får välja studenter. Dessutom befordrar det en kollegial känsla mellan elev och lärare – ett gemensamt mål att sträva mot, det att eleven kommer in på den utbildning den i första hand vill välja.
  2. … ge eleven feedback om sina prestationer. Men sådan feedback, visar all tillgänglig inlärningspsykologisk forskning, måste ges omedelbart, i snar anslutning till prestationer. Ett kuvert i slutet på terminen fungerar inte bra för detta ändamål, oavsett bokstavsskala eller sifferskala. Feedback bör ges – gärna formellt som siffror eller på vilket som helst sätt – varje månad, varje vecka, varje dag! Men de har inget arkivariskt värde och bör inte ligga till grund för annat än elevens självutvärdering; de bör inte heller vara kunskapsrelaterade utan prestationsrelaterade.
  3. … ge elevens föräldrar information om elevens, lärarens och skolans prestationer. För det fungerar nog terminsslutbetyg utmärkt. Men det är näppeligen en ministerfråga utan fastmer en fråga för den lokala skolan, föräldrarna och skolrådet. Att det finns begränsningar på vilka former skolans kommunikation med föräldrar får anta är förstås genant: bra att sådan restriktioner lyfts. Om rektor och föräldrar vill ha sifferbetyg till syrenerna så, visst. Men de ska inte missförstås som feedback till elever eller som ett bra urvalsinstrument.

Men nu ser vi som sagt den fjärde funktionen, som aktiveras i valtider. Det till namnet liberala partiets tänkbara väljare är högutbildade, värdesätter skolprestationer och har barn som är duktiga i skolan. Det vill de gärna få kvitto på, så ofta som möjligt. Visst, förståeligt och oantastligt som politisk manöver. Men det har mycket lite att göra med pedagogik.

Jag är själv just docent (med barn som är duktiga i skolan) så det borde fungera för mig – men jag känner mig mer bekymrad över att skolministern inte vill ta till sig forskning utan mer arbetar med att ”skicka en signal”-politik än fundamenta.

Annonser

3 Responses to Betyg – tre viktiga funktioner. Nej! Fyra!

  1. Johan skriver:

    Bra för dig att du är docent och har barn som är duktiga i skolan. Varken du eller dina barn behöver betygen. Däremot behövs de som morot och piska för dem som inte presterar lika bra. Idag blev rösten på alliansen om möjligt än mer självklar.

  2. akvileja skriver:

    Självfallet skulle folkpartiväljarna (varav jag ibland är en) klara sig hyggligt bra i system som system. De (vi) tenderar ha gott stöd för skolarbete även utanför skolan. Men min poäng är att det system Björklund utformar är ett system som stryker hans väljare medhårs UTAN att ge den feedback som skulle hjälpa dem som inte presterar lika väl!

    Jag är FÖR betyg, men för ett system som bygger det vi vet om inlärning:

    1. Urval ska skötas av den mottagande institutionen, med t ex inträdesprov och intervjuer. Eller skolbetyg om institutionen så väljer.

    2. Betyg för urval ska helst inte sättas av pedagogen. Då slipper pedagogen slita med en roll både som utlärare och domare. De flesta lärare är för betyg, men de flesta lärare beklagar också ansvaret och arbetsbördan. Om läraren har som uppgift lära ut saker till eleven som gör att eleven klarar sig in på Konsthögskolan eller KTH istället för att granska eleven för att avgöra om eleven ska komma in blir uppgiften smakligare för både elev och lärare.

    3. Betyg för feedback ska vara OMEDELBARA och FREKVENTA – och inte användas för urval och inte arkiveras utan användas just som morot för bättre prestationer. (Piskor fungerar sämre, men den som vill ha en piska för sina barn får väl sätta sina barn i en sån skola.) Sådan här betyg behöver inte vara svåra och betungande att sätta för läraren!

    4. Information till föräldrarna får skolan sköta utformningen av själv. Det är en fråga för rektor och föräldraråd, inte för skolministern.

  3. Katarina skriver:

    Hej!
    Jag hittade en blogg där en 15 åring yttrat sina åsikter om just detta. Tyckte att det var väldigt intressant att se det från hennes perspektiv. Här är en länk!

    http://monsterkatten.blogg.se/2010/september/utkast-sept-7-2010.html#comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: