Ordet ”dialog” betyder så mycket

Vår någorlunda utbildade utbildningsminister skriver idag i dagspressen att läraren måste upp i katedern igen och inte gå omkring och låta eleverna styra arbetet. Det finns givetvis mycket att tycka om sjuttiotalets skola och att balansera elevers eget ansvar för sina prestationer med en auktoritativ styrning av utbildningsgången är en grannlaga uppgift som förstås bäst sköts av pedagoger. Att de får direktiv från politiker ingår i arbetet. Vi får väl hoppas att framtida utbildningsministrar inte riktigt på samma sätt utfärdar politiska direktiv till experterna utifrån klockarkärlek till nattståndna skolformer.

I dagens debattext finns en terminologisk finess värd att ta vara på. I sin hyllning till skolan han en gång gått i, där läraren höll ordning från katedern och inte vandrade omkring kollegialt i klassrummet som en handledare skriver utbildningsministern: Lärarledd undervisning handlar inte bara om att läraren ska gå igenom stoffet, förklara, instruera och repetera utan också att läraren har en aktiv dialog med eleverna i helklass där man vänder och vrider på frågeställningar och problem.

Aktiv dialog i helklass? Så vad betyder ”aktiv” här? Och framförallt — vad betyder ”dialog”? Med en samtalspart i katedern och tretti i bänkar?

Annonser

One Response to Ordet ”dialog” betyder så mycket

  1. Linus Ericsson skriver:

    Det paradoxalaste i hela historien är, enligt min mening, att Jan Björklund verkar ha vandrat igenom systemet själv med ögonbindel. Det må vara hänt att han trivdes i en disciplinerad katederskola, och kanske så mycket att han sedan valde en bana som officer, men där händer något intressant. Militär utbildning har genom alla tider präglats av praktiska moment, inte sällan lekbetonade (skjuta på andra laget med löspatroner är väldigt väldigt roligt).

    Det verkar på något sätt som att Mj Björklund är blind för det faktum att effektiv utbildning bedrivs genom att bland praktiska moment med teoretiska. Detta trots att han rimligen själv borde ha deltagit och hållit i utbildningsmoment. Uppställningspedagogiken han önskar in i skolan duger i stort sett bara till marschanträden av kinesiskt snitt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: